tisdag 25 mars 2008

Datanörd sökes

Idag höll jag på att få ett nervsammanbrott. Min dator, aka satans helvetesmaskinen, muppade sig konstant och till slut var jag så knäckt att jag åkte och köpte en ny. Det fanns inte alls med i min budget kan jag villigt erkänna och lite ångest har jag. Men å andra sidan kommer det att göra underverk för mitt blodtryck.

Det här betyder att jag måste lägga om min budget för april månad lite. Jag har inte bestämt mig för om jag ska betala allt när räkningen kommer eller om jag ska dela upp det på räntefri avbetalning och kanske betala en tredjedel (ingen gav mig något tillräckligt övertygande argument emot det). I vilket fall som helst kommer det att påverka mitt sparande så jag har bestämt att de nya regler jag ska sätta upp kommer att gälla ifrån torsdag så jag hinner ändra om lite.

Sen undrar jag om jag kan få uttnyttja er lite? Min nya dator är blank och fin på alla sätt och vis men WMP är sorgligt tom. Hur får man på bästa sätt över musikfiler från en dator till en annan? Min gamla laptop lever fortfarande även om han har blivit hänvisad till skamvrån men det hjälper ju inte om man inte vet hur man ska göra. Hilfe! Det är så tyst...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ett usb-minne gör det för dig på några minuter. E ju bra eller dåligt beroende på hur länge du vill greja innan du... blir klar.

(kommentaren bör läsas bokstavligen och inte bildligt!)

Poor me sa...

Jag funderade faktiskt på usb-minnet ett tag men sen kändes det så jobbigt eftersom alla mina usb bara är på 1 GB och musiken är ganska så mycket mer än det. Fast kanske skulle det inte ta jättelång tid ändå... Ska testa en omgång och se hur fort det går. Tack för tipset!

Och om man väljer att tolka din kommentar på ett annat sätt tycker jag att ett usb-minne är lite ynkligt... :)

Anonym sa...

Har inget konkret tips till och föra över filerna. Det jag däremot kan rekommendera starkt är webradio. Finns sjukt många bra stationer och lyssna på helt gratis.

Anonym sa...

Å vad datorer är gräsliga när de inte funkar... Vilken inspiration du är till sparandet, jag har precis börjat o behöver alla tips man kan få... Kan jag länka?

Per Penning sa...

En USB-hårddisk heter en lösning. Jag har en sådan på 750MB till backup m.m. Kostade 800 kronor.

Poor me sa...

Absolut! Jag har varit och tittat lite på din blogg och det ska bli väldigt spännande att följa den för det verkar som att vi har väldigt olika förutsättningar.

Jag har hittills tagit baby steps i mina försök att fixa till min ekonomi men tanken är att april är månaden allt ska ändras. :)

Poor me sa...

PP: Oh! En sån vill jag ha! Genast! Kanske måste jag lägga in den kostnaden i april månads budget. Ska genast leta runt lite på nätet och se vad jag kan hitta; jobbet får vänta.

Gustav sa...

750MB för 800 kr käns verkligen inte prisvärt. Idag får man 4 GB usbpinnminne för 200 kr. Men men, jag är ju inte datatekniker som Per Penning så vad vet egentligen jag...:)

Per Penning sa...

Ja, jag menade dess bättre 750GB. Bidde en bokstav fel, liksom. :)

Anonym sa...

Oj 750GB e ju jättestort! Det verkar ju passa dig perfekt eftersom du längre upp antyder att storleken HAR betydelse...

(återigen, bokstavligen, inte bildligt ;)

Anonym sa...

Varför inte en vanlig nätverkskabel mellan dem och sedan kopierar du över det du vill ha?