fredag 28 mars 2008

Dos and Don'ts

Nu måste jag faktiskt ta att skärpa till mig. Jag är jättedålig på att spara pengar. Verkligen löjligt dålig. Så nu har jag gjort en lista på saker jag får och inte får göra, och om jag inte följer den ska jag bli bestraffad. Jag har funderat på vad som vore ett lämpligt straff för mig och tragiskt nog kommer det att handla om att jag inte får titta på tv. Önskar lite att det handlade om att jag inte skulle få läsa DNs kulturbilaga eller köpa färska blommor för att dekorera mitt hem med, men nä. Tv är min grej.

Dos
1) Spara alla kvitton under en månad och i slutet av varje vecka gå igenom dem och markera onödiga utgifter med en för ändamålet inköpt rosa överstrykningspenna. Tanken är att om jag ser hur mycket pengar som går till skräp varje månad kanske det är lättare att motivera sig till att sluta köpa det.

2) Promenera hem från jobbet varje dag för att spara in på busspengar. Och få motion. Nästa månad ska jag börja gå till jobbet också men det är lite för kyligt på mornarna ännu.

3) Börja äta frukost varje dag. Jag hatar frukost och tycker att det är ett djävulens påfund, men inser ändå att det är viktigt för att må bra och ha energi för resten av dagen. Oftast brukar jag trycka i mig en banan men nu ska det bli riktig frukost. Gröt eller ägg. Usch.

4) Klara mig på 800 kr i veckan. Känns som att det är en ganska omöjlig uppgift för mig men jag ska fanimej klara det. I värsta fall får jag leva på blodpudding. Och soppa.

Don’ts
1) Inte köpa några nya böcker. Jag älskar att köpa böcker, helst romaner, och varje månad släpar jag hem mellan fem och tio stycken. Visserligen är det pocket, men engelska pocket så de går på strax över en hundralapp styck. Inte jättedyrt kan man tycka, men saken är den att jag har högvis med böcker som jag inte har hunnit läsa ännu. Så nu måste jag läsa tio böcker jag redan har innan jag får köpa någon ny.

2) Inte sitta och slöa framför tv:n när det finns saker som jag borde göra istället. Diska t.ex. Eller förbereda något jobbrelaterat inför nästa dag.

Det kommer att komma fler regler men det är lika bra att börja i liten skala så jag har en sportslig.

Dagens fråga: När en katt ska kräkas upp hårbollar. Varför söker den sig alltid alltid alltid till en matta? Jävelskap eller instinkt?

13 kommentarer:

Gustav sa...

Om du älskar att köpa böcker tycker jag att du skall fortsätta med det. Om resultatet av sparande blir mindre lycka är något fel. Jag är ganska säker på att det finns betydligt fler, och bättre, sätt att spara pengar på. Du kan ju fundera över bussresorna till exempel. Hur menar du att du sparar pengar genom att gå ena vägen? Borde det inte vara billigare med månadskort istället för enkelbiljetter?

Poor me sa...

Gustav: Nej, det blir faktiskt inte billigare med månadskort. Jag har räknat på det och för att det ska bli billigare med månadskort än med ett rabattkort som ger 20% rabatt måste man åka 26 enkelresor per månad och det gör jag inte. Dessutom tror jag att jag skulle bli mer benägen att åka buss om jag hade månadskort och det vore ju dumt. Jag är lat av naturen så får inte göra det för lätt för mig...

Och när mina olästa böcker tar slut kommer jag garanterat att börja köpa igen, kanske t.o.m. innan dess, men eftersom det börjar påminna mer om ett missbruk än en hobby kan det inte skada med en vit månad eller två. :)

Bryggarn' sa...

Jag tycker nog att du kan unna dig att varva soppan och blodpuddingen med potatis med smör, eller kanske fiskbullesoppa ;-)
Det är bra att du kämpar på! Go go go! :-)
Håller tummarna!

Anonym sa...

Katter har jag verkligen ingen koll på.

Men jag vill peppa dig att äta frukost! Det är dagens bästa måltid! Jag längar alltid till frukosten när jag går och lägger mig. God juice, en grape kanske, körsbärstomater, hårt bröd är underbart gott *mmmm*, eller ett gott valnötsbröd. Havregrynsgröt med hallon och standardmjölk är min favvo-vardagsfrukost. Gott pålägg ... rökt skinka, salami, god ost. Gör _fest_ av frukosten så blir du glad hela dagen! :-)

Miss Millionairess sa...

Later som en massa himla bra ideer, nu galler det bara att inte lagligt glomma bort dem just nar det galler...Du vet nar du vaknar och ar lite sen eller du hittar en ny fin glansande pocketbok. Lycka till ;-)

Snart rikare student sa...

Vad gäller katter och hårbollar...har hört att åtminstone hundar gärna söker upp mjuka ställen att kräkas på för att det inte ska skvätta på dem. :-) (tydligen samma sak i naturen) Kanske gäller för katter också?

(Det här måste vara den konstigaste kommentar jag någonsin skrivit)

Anonym sa...

hej!
va duktig du är!
men 800kr/vecka klarar du dig lätt på.börja och fundera på vad det du äter EGENTLIGEN kostar t.e.x ett makaronpaket kostar 8kr och utav det får du ut låt säga 20st dl.
8/20=0,4öre per dl!

ett storpack med 10st karrekotletter kostar 80kr.
80/10=8kr/kotlett.
är ni två som ska äta så kostar 2st karrekotletter 16kr! lite billigare än att äta det ute på restaurang.

förstår du iden?

Anonym sa...

Man kan läsa pocketboken medans man äter frukost. Böcker är kunskap, och kunskap drar in pengar. Alltså är böcker inte slöseri med pengar, böcker är investeringar!

:-)

Anonym sa...

Ang. onödiga utgifter. Gör som jag, se till att inte ha pengar tillgängliga när du går förbi Pocketshop. :) Fungerar kalas att inte ha pengar i plånboken eller på kortet. Vips! så har man sparat in lite utgifter. Men å andra sidan är böcker livets socker och salt, så jag vet inte jag... :)

Katter vill kräkas där det sugs upp... Typ på mattor eller så. Sedan är det väl mest praktiskt, kräks de inte på en matta kanske inte husse eller matte tar bort det på en gång och alla VET att katter är renlevnadsdjur... ;) Japp, har katt själv!

Anonym sa...

Jag var på biblioteket igår för första gången på flera år. Jag brukar som du köpa massa pocketböcker, som jag visserligen läser men sedan ligger de här på hög. Så istället tog jag hem en hög från biblioteket som jag sedan kan lämna ifrån mig. :)

Per Penning sa...

Våra katter spyr upp hår, matrester, mustarmar och annat vidrigt. Men de bor UTE. :)

Snart rikare student sa...

Förresten, för billiga mattips kolla http://billigmat.wordpress.com

Anonym sa...

böcker är farliga. ;)Jag lider av samma sjukdom. Eller led. Varje helg blev 5-6 stycken nyinköpta. Till slut insåg jag att det är ohållbart. Jag hinner inte ens läsa de i samma takt, även om det blir varje kväll, men man måste hinna med en massa andra saker också.
En större lägenhet vore inte heller helt fel så böckerna skulle få finare plats.
ja, böcker är farliga.