onsdag 19 mars 2008

Matbudget

Jag funderar fortfarande på hur jag ska kunna förbättra min ekonomi och idag har jag fnulat på hur lite jag skulle kunna komma undan med att lägga på min matbudget och jag har kommit fram till att jag är en ganska cheap date.

Det absolut bästa jag vet är kokt potatis. Möjligtvis en liten klick smör till men inget annat. Bara kokt potatis. Tyvärr kan jag inte äta det så ofta för jag kan inte hantera det. Jag trycker i mig potatis tills jag mår illa och det är ju inte så bra. Eller normalt.

Annars gillar jag soppa. Eller snarare ”soppa". Kycklingbuljong med lite potatis och lök i är jättegott. Varma krossade tomater med svartpeppar likaså. Men ibland blir det mindre lyckat. Fiskbullesoppa är t.ex. ingen höjdare. Men det är enkelt att göra. Värm en burk fiskbullar, ät med sked.

Mitt största problem är nog att jag köper mat som jag tror att jag kommer att vilja äta om ett par dagar men sen vill jag inte det utan köper något annat, vilket har lett till att min frys är överfull. Det är en väldigt oekonomisk och allmänt dålig vana så den måste jag bryta.

Jag får nog helt enkelt spara kvitton i ett par veckor och sedan sätta mig ner och räkna på hur mycket pengar jag lägger på nödvändig mat/förbrukningsvaror och hur mycket som är rent slöseri. Det är lite ångestframkallande.

8 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Tja, jag vet knappt vad jag ska saga till det. Vi har inte riktigt samma smak nar det kommer till mat tror jag. Fiskbullesoppa.......

Bryggarn' sa...

Hahaha! Fantastiskt! Underbart med en människa som har svårt att hantera potatis och smör! :)

Gustav sa...

Jag håller med dig. Vi skulle spara en hel del pengar om vi slog ihop våra påsar. Skall fundera på saken över påsk.

Snart rikare student sa...

Fiskbullesoppa är jättegott - men bara med fler ingredienser och kryddor... :-) Kolla http://billigmat.wordpress.com så hittar du recept.

Annars brukar det vara bra att bestämma att man bara ska äta mat man redan har minst en dag per vecka, eller en hel vecka i sträck (men då kan man behöva handla lite extrasaker som komplettering).

Anonym sa...

hej!
kikar in, hemskt va mycket nya ekonomibloggar det dyker upp...

Fembarnsfarsan sa...

Hej Poor Me! Ville bara meddela att Fattigpappan är nedlagd efter att någon publicerat mitt riktiga namn utan mitt tillstånd. Beslutet om framtiden för Fattigpappan togs alltså av någon annan. Må han vila i frid.

Jag fortsätter dock att följa din blogg. :)

Rakel G sa...

Hjälp, du behöver ju en kokbok (eller en kille som är kock)! Potatis är visserligen gott, men vad gör du med den? Du skulle ju kunna göra hasselbackaspotatis eller kanske potatisgratäng med vitlök och gorgonzola.

Poor me sa...

Maja: Då tar jag en kock, tack!

Jag gillar potatis i alla former (utom chips) men just kokt potatis har en speciell plats i mitt hjärta. Kanske för att det är svårt att göra fel i tillagningsprocessen. Men jag har lyckats få till en gratäng ett par gånger, fast inte med såna moderniteter som gorgonzola. :)