torsdag 7 februari 2008

Chingachingching

Det finns många saker man kan undra över. Varför folk har på sig glittriga stretchtröjor. Varför jag är besatt av chingachingching-indiern i reklamen för någon spelsajt. Vem det är som har spridit det falska ryktet att Ben & Jerry’s Cherry Garcia är gott.

Men mest undrar jag varför jag är så negativt inställd till fondsparande. Jag försöker, det gör jag verkligen. Igår tillbringade jag två timmar med att läsa om olika fonder och det enda jag kände var motvilja. Jag köpte ändå litegrann i ett försök att entusiasmera mig själv men det gick sådär. Jag tror inte att det har att göra med risken att förlora pengar för jag har aldrig brytt mig om det tidigare, men jag kan inte komma på någon annan orsak. Antar att det bara är att bita ihop och fortsätta att tvångsköpa…

5 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Stackare! Inte nog med att du ska upp 06.00 varje dag, du är sträng nog mot dig att ägna dig åt tvångsfondköp också! :)
Keep up the good work!

Admin sa...

Jag kan förstå din känsla för fonder. Kan själv känna att jag blivit lurad av banken i alla år som de rekommenderat mig att köpa fonder istället för aktier. Men nu tycker jag det är bra att kunna välja bland alla fonder som Nordnet och Avanza har, och kunna plocka de från duktiga fondförvaltare och bra fonder för tillväxtmarknader som jag ändå inte kan köpa aktier i.

Poor me sa...

Finanskvinnan: Jag ska kolla upp Avanza lite har jag tänkt men eftersom jag tycker att det är svårt redan nu med det begränsade utbudet jag har vet jag inte om jag kan hantera den "friheten". Även om jag förstår mer nu än för en månad sen är det fortfarande saker och resonemang som jag inte riktigt förstår.

Dexter sa...

Jag har haft lite olust mot fonder själv. För mig handlar det nog om att man låter någon annan förvalta pengarna mot betalning. Dock försöker jag hålla lite koll för min ppm´s skull.

Rakel G sa...

Fonder verkar så tråkigt! Satsa på aktier vetja! Jag tycker att det känns mer konkret och snällt att äga en liten bit av typ Borås Wäferi än en bit av någon skum Rysslands-fond där maffian säkert dealar med både knark, prostituerade och vapen för mina pengar. Hm, det där sista har jag ingen aning om, men jag går ju också fortfarande helt på känsla...