lördag 23 februari 2008

Varför inte?


Jaha. Solen skiner för första gången på länge och jag sitter inne bara för att jag var dum nog att ta med mig jobb hem under helgen. Det är såna här dagar jag önskar att jag var den typen som kan slänga på sig en ryggsäck, gå fem kilometer rakt in i en skog, göra upp en liten eld vid en liten sjö, grilla korv och ha det allmänt mysigt och sen, här kommer det viktigaste, hitta hem igen. Jag har så dåligt lokalsinne att jag inte ens vågar gå på ett elljusspår. I skolan när vi hade orienteringsdagar sprang jag alltid vilse och när vi skulle jogga ett varv i skogen tog jag höger istället för vänster när vägen delade sig osv. Nuförtiden håller jag mig till cykelvägar som går längs med bilvägar. Känns tryggast så.

Men det var ju inte det jag skulle säga. Jag har en minipaus i jobbandet nu och sitter och tittar på lite olika tv-apparater på nätet. Min sjunger på sista versen så jag måste skaffa en ny relativt snart. Och jag undrar om jag har missat något för överallt skriver folk att man aldrig, aldrig, ALDRIG ska köpa något på avbetalning, inte ens om det är räntefritt. Warum? Om man sköter sina inbetalningar så blir det ju ingen ränta, och inte kan det väl vara faktureringsavgiften som alla är så hysteriskt rädda för? Om man köper någonting för flera tusen kan det väl inte spela så stor roll om man betalar några tior i avgift, eller? Är det inte bättre att få ränta för pengarna istället för att betala in allt på en gång? Jag känner mig lite rådvill.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en intressant frågeställning. I princip, om man inte behöver betala ränta, varför inte? Men jag räknade lite på det, och räntan måste vara hög (eller fakturaavgiften låg) för att man ska tjäna på det.

Nadja sa...

Jag menar nog på att det är bäst att skippa avbetalningar om det är så att man har ansträngd/skiftande ekonomi, även om det inte är ngn ränta måste räkningen betalas och finns det inga pengar så... Har man sparat till prylen finns det inget som måste betalas. Men skulle aldrig idiotförklara någon som tog en, har man koll så har man koll.Men avbetalningar verkar vanligast hos dem utan koll :-D

Fembarnsfarsan sa...

Jag håller med Nadja här ovanför. Det är alltför lätt att avbetalningsköp skenar iväg (men nu har vi ju råd med en sån där också...) Tro mig, jag vet... :S

Rakel G sa...

Ja, men nu är det väl dags för ett nytt inlägg? Man får inte lämna sina fans i sticket på det här viset :(

Anonym sa...

It's an remarkable paragraph designed for all the internet users; they will obtain benefit from it I am sure.

Here is my site online auto insurance quotes