söndag 3 februari 2008

Morgontrött no more

Miss Millionairess skrev ett inlägg om Steve Pavlina som har en teori om att om man sätter en tidsbegränsning, 30 dagar, på en förändring i sitt liv är det lättare att genomföra den. Mest för att tanken på att man efter 30 dagar kan skippa förändringen om man vill och gå tillbaka till sitt vanliga liv känns ganska comforting.

Miss M ska testa det här och jag har bestämt mig för att ansluta mig. Jag har massor med saker som jag skulle vilja göra till goda vanor men jag har bestämt mig för att börja med att försöka bli morgonpigg. Jag är en typisk nattmänniska vilket fungerade hur bra som helst under min studietid eftersom jag inte var så bunden av fasta tider som jag är nu.

Nuförtiden förväntas jag dyka upp på jobbet samma tid varje morgon och det har visat sig att det inte är helt accepterat att ta en tupplur på soffan i fikarummet. Därför måste jag vrida lite på dygnet så att jag kommer i säng i tid och därmed även kan ta mig upp relativt problemfritt när klockan ringer vid sex.

Enligt Mr Pavlina är det värsta man kan göra att gå och lägga sig utan att vara trött. Somnar man inte inom fem minuter efter att man har lagt huvudet på kudden är det bara att stiga upp igen och sysselsätta sig med något tills man är så trött att man är på gränsen till medvetslös. Däremot är det väldigt viktigt att man stiger upp vid samma tidpunkt vare sig det är vardag eller helg. Tanken är att kroppen ska reglera sig själv så att man blir trött tidigare.

Så, från och med imorgon och 30 dagar framåt ska jag stiga upp vid klockan sex. Även på lördagar och söndagar. Det kommer antagligen att bli ganska plågsamt för normalt sett använder jag helgerna till att ta igen all den sömn jag har missat i veckorna men det är bara att bita ihop. Och 30 dagar går ju ganska fort…eller?

För att tvinga mig själv att stiga upp och inte fuska kommer jag att börja posta mina inlägg här strax efter sex på mornarna. Eftersom man inte kan förväntas prestera mästerverk vid den tiden kommer jag nog oftast att skriva inläggen kvällen innan, men en del inlägg av typen ’Ja, jag är vaken nu!’ får ni ha överseende med.

Japp. Då kör vi.


8 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Det ska bli valdigt intressant att se hur detta gar - for oss bada!

Kan inte lasa dina inlagg sa fort dom postas dock for da kommer jag att sussa riktigt sott - avis redan eller?

Bryggarn' sa...

Off topic:
Här har du något att vara stolt över imorgon bitti när du vaknar (om du inte redan sett det)! Grattis! :)

http://sparsamtleverne.blogspot.com/2008/02/ekonomibloggtopplistan.html

Bryggarn' sa...

Ehm.. bidde ju ingen länk. Prova här istället :)

Per Penning sa...

30 dagar är eoner av livstidar om man ska stiga upp klockan sex. Det är inte möjligt, en nära-dödenupplevelse, rigor mortis..

Admin sa...

Köp en gryningssimulator. Philips har en ny typ med fågelkvitter och annat, jag har en äldre modell som jag skrivit om här. Det blev MYCKET lättare för mig och sambon med den.

Poor me sa...

Miss M: Avundsjuk? Moi? Inte då. Inte alls. Faktiskt. Nej.

Markus: Ah! Vilken trevlig överraskning såhär på morgonkvisten! Tack för länken!

Per Penning: Haha Tack för dina uppmuntrande ord!

Finanskvinnan: Jag har funderat på att köpa en sån men känt mig lite skeptisk till om de verkligen fungerar. Men det låter ju onekligen som en bra idé så jag får kolla upp det. Nog bäst att ta en utan fågelkvitter dock annars blir väl katten knäpp...

Anonym sa...

Hey! This is my first visit to your blog! We are a
team of volunteers and starting a new project in a community in
the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on.
You have done a wonderful job!

My web site get car insurance online now

Anonym sa...

Please let me know if you're looking for a article author for your blog. You have some really good articles and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to write
some material for your blog in exchange for a link back to mine.
Please send me an email if interested. Thanks!

Feel free to surf to my blog post; insurance for Vehicles