tisdag 15 januari 2008

Ett litet, litet steg i rätt riktning

Jag har kommit igång lite grann med mina sparplaner även om jag har lååångt kvar och idag bestämde jag mig för att skaffa ett ICA bankkort så att jag kan sätta in pengar där varje månad och på så sätt har koll på hur mycket jag lägger på mat, hygienartiklar osv. Jag handlar i princip alltid på ICA eller Kvantum, och det i kombination med att man får bra mycket mer i ränta där än på det vanliga lönekontot ligger till grund för mitt beslut. Jag har däremot inga planer på att använda det som ett sparkonto, utan sparpengarna ska dels investeras, dels läggas i en liten buffert på lämpligt konto i min vanliga bank. Mitt enda problem just nu är att ICAs hemsida inte riktigt vill låta mig skicka in en ansökan men jag får försöka tills det går. Har jag väl bestämt mig för att göra något måste jag göra det direkt annars blir det liksom aldrig av.

När jag var inne på ICAs hemsida noterade jag även att man numer kan pyssla med aktier och fonder genom sitt ICA konto. Det känns väl inte helt naturligt. Till och med lite märkligt. Så det tänker jag inte göra. Nicht.

4 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Nae, Ica hade jag nog inte riktigt velat ha alla mina bankaffarer med heller. Det kanns inte helt ratt som du sager. Not.

Anonym sa...

Jag har försökt men det verkar som att man måste skriva på ansökan och lämna in den direkt i butiken. Är själv inne på samma sak, mat och annat kontot är för stort i vår familj och jag vill få lite koll. Lycka till! Gitarr

Poor me sa...

anonym: Attan också! Jag gillar att göra saker på nätet just för att jag kan ta tag i det direkt. Om jag först måste skriva ut ansökan, fylla i den och sedan lämna den i butiken finns det en viss risk att det kommer att ta lite drygt ett halvår...

Overblick / www.overblick.se sa...

Hej

Har funderat på att börja blogga och såg nu din (och kunde inte låta bli att tipsa utifrån dina planer att följa upp din ekonomi/göra budget osv.) ...

Har du kollat på Överblick, www.overblick.se? Jag har skapat den tjänsten.