fredag 25 januari 2008

Oh nej! Lön!

Sådärja! Då har man fått dagens dos av Judge Judy. Veckan har varit hektisk och för första gången någonsin känner jag mig mer stressad än lättad över att ha fått lön. Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra med fonderna och det ser jag som ett misslyckande. En vän till mig har erbjudit sig att ta på sig rollen som god man och därmed helt och hållet ta över kontrollen över mina finanser men jag avböjde vänligt men bestämt. Eller åtminstone bestämt. Hur som helst, ska någon göra så att jag förlorar pengar ska det vara jag. Tilläggas bör att jag tillbringade onsdagskvällen med att läsa om börskraschen 1929 och den efterföljande ”Great Depression”. Det känns som att det eventuellt var lite onödigt nu när jag tänker efter.

I väntan på att jag ska bestämma mig för hur jag ska göra har jag satt in den del av min lön som jag känner att jag kan avvara denna månad på ett sparkonto. Tyvärr var det mindre än väntat eftersom jag råkade vara sjuk en dag i december vilket vi alla vet betyder att lönen bara är en skugga av sitt forna jag, men 3000 till sparande blev det i alla fall.

Eftersom jag har varit jätteduktig hela veckan och jobbat arslet av mig ska jag få slappa i soffan med en bok ikväll. Det blir antingen On Chesile Beach av Ian McEwan eller The Life and Times of the Thunderbolt Kid av Bill Bryson. Jag har sett fram emot att läsa båda och nu när jag äntligen har tid får jag beslutsångest! Kanske måste jag ta till det gamla hederliga knepet att välja den författaren som ser mest sympatisk ut… I så fall är valet inte svårt.


2 kommentarer:

Rakel G sa...

Ha, ha, underbart inlägg och skönt att höra att det inte bara är jag som får ångest av att få lön. Nu när jag har bestämt mig för att bli en "spara" önskar jag att någon kunde låsa in mig i ett vadderat skyddsrum i några år, slänga bort nyckeln och ta hand om mina "investeringar"...

Miss Millionairess sa...

Haha ja kanske inte direkt ar lage att lasa om the great depression just nu...Forsoker du bara overtyga dig sjalv om att du kanske anda borde slosa upp de dar pengarna kanske...?

En god man kanske inte vore helt fel i din situation ;-)