tisdag 29 januari 2008

Oulu



Idag har jag haft en del dötid på jobbet så har ägnat mig åt att slösurfa lite. Jag brukar försöka lära mig något nytt varje dag och oftast lägger jag en halvtimme eller så på att läsa om något nytt på internet innan jag går och lägger mig. Det var av den anledningen jag råkade läsa om The Great Depression förra veckan. I alla fall tänkte jag att jag lika gärna kunde göra det på jobbet idag eftersom jag ändå inte hade något annat för mig. Så nu vet jag in princip allt man behöver veta om staden Oulu (Uleåborg). Visste ni t.ex. att det var Karl IX som grundade Oulu redan år 1605? Nej, jag trodde väl inte det!

Det finns många spännande siffror att tillgå och jag blev imponerad av att under 2006 lånade invånarna i Oulu 24,2 böcker per invånare från stadens totalt 18 bibliotek (inkl. bokbussar och dylikt). Jag har funderat lite på om det kan bero på snålhet från Oulubornas sida men vill inte riktigt uttala mig om det.

Jag lärde mig också att "Uleåborg är känt för sina samarbetsvilliga och kunniga invånare." Jag älskar generaliseringar! Konstigt egentligen att generaliseringar bara är ok när dom är positiva. Om jag skulle säga att alla i Oulu är fula och lite dryga skulle det inte dröja länge innan någon protesterade och denne någon behöver inte ens ha någon koppling till Finland. För det är fult att generalisera på det sättet. Däremot accepterar vi att alla är kunniga och samarbetsvilliga. För så är det ju. Det vet man. Någonting måste de ju lära sig på att läsa så mycket böcker.

Det finns även en webkamera som man kan titta på om man har extremt tråkigt. Det hade jag idag och kan därför rapportera att klockan 13:30 var det mulet och lite blåsigt i Oulu och det var snö på marken så eventuellt lite slirigt. Men läget verkade stabilt.

4 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Hahaha! Och på det sättet lärde även jag mig lite om Oulu :-)
Tackar!

Miss Millionairess sa...

Hahaha!Skrattar ihjal mig, spot on med generaliseringarna!

Rakel G sa...

Hm. Intressant. Gud vad jag älskar den här typen av "meningslöst vetande". Som kanske inte är så meningslöst när det kommer till kritan...

Dexter sa...

Underbart =) Skönaste webcammen jag sett är på bocken i Gävle.