fredag 18 januari 2008

Fonder vs. Bear

Det här med att starta en blogg om sparande i januari, det var inte en av mina mest lysande idéer. Jag gillar att se resultat men har inte ett öre jag kan avvara nu så i väntan på nästa lön försöker jag ta reda på så mycket som möjligt om fondsparande. Just nu försöker jag bestämma mig för om jag ska spara genom min bank eller Avanza och det är ungefär som att välja om jag ska titta på golf eller schack på TV – jag vill bara ta en gaffel och hugga mig själv i låret om och om igen tills det känns som att livet är åtminstone lite spännande.

Jag har en vän som har lovat mig att så fort jag har lärt mig hur det fungerar kommer jag att njuta av att följa fondutvecklingen på samma sätt som jag njuter av att se Bear Grylls tugga i sig en rå, flämtande lax någonstans i Alaskas vildmarker. Tillåt mig tvivla.


5 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Jadu, jag kan känna igen dig i hur jag var när jag skulle börja spara :)

Om du funderar på avanza istället för banken kan jag rekommendera aktiespar.se. Lågt courtage (sveriges lägsta?) på aktiehandel och stort fondutbud. Kika iaf :)

Miss Millionairess sa...

Euuuwww!! Han ar inte min favorit direkt.

Nar du val borjar spara och ser pengarna (forhoppningsvis) vaxa kommer du nog att kanna pa ett annat satt - mycket mer spannande an att hugga sig i benet med en gaffel...

Poor me sa...

Markus: Jag får ta mig en titt på aktiespar.se. Kanske får jag dricka ett par glas vin innan för då brukar det mesta bli lite roligare! :)

MIss Millionairess: Jag äääääääälskar Bear! Så manlig, djurisk och...och lite lite äcklig.

Martin för framtiden sa...

Får säga att det var väldigt roligt att kolla fonderna dagligen i september när jag började min tripp mot Trump!

Nu de senaste två månaderna ser jag dock hellre färg torka än kollar hur fonderna minskar dagligen :D

Anonym sa...

håller med markus! jag har haft depå på aktiespar.se i tre år och köper man hela börsposter är det verkligen svinbilligt att handla där..! väldigt pedagogiskt uppbyggd sida också så de e lätt att förstå..